„Nie daj się zwieść przeze mnie. Wyraz mej twarzy niech Cię nie zmyli bo tysiąc noszę masek, a żadna nie jest mną.
Pod tym wszystkim, w zamieszaniu, samotności i strachu mieszka moje prawdziwe „ja"."
Integracja sensoryczna to proces przetwarzania informacji (bodźców), który zachodzi w mózgu. Informacje te docierają ze środowiska zarówno zewnętrznego jak i wewnętrznego, odbierane są przez zmysły, przetwarzane przez centralny układ nerwowy a następnie wykorzystywane do różnych czynności życiowych oraz do prawidłowego funkcjonowania w codziennym życiu.
Taka interpretacja zagadnienia integracji sensorycznej pozwala na stwierdzenie, że jej zaburzenia mogą stać się dla dziecka przyczyną wielu problemów w zakresie porozumiewania się, interakcji społecznych, czy występowania różnego rodzaju nieprawidłowych zachowań.
Metoda integracji sensorycznej jest jednym z najnowszych, kompleksowych systemów terapeutycznych stosowanych wobec dzieci z opóźnieniami psychoruchowymi, zaburzeniami mowy i trudnościami w nauce szkolnej. Zapoczątkowała ją dr A. Jean Ayres w latach sześćdziesiątych XX wieku, psycholog, terapeuta oraz pracownik Uniwersytetu Kalifornijskiego stworzyła również teorie integracji sensorycznej, jak również wskazała jej zaburzenia oraz metody diagnozy i terapii. Terapia SI opiera się przede wszystkim na pracy nad zmysłami: dotyk, równowaga (układ przedsionkowy), propriocepcja, wzrok, węch, smak a także interocepcja ( czucie trzewne). Ogromne znaczenie w codziennym funkcjonowaniu każdego z nas ma uporządkowanie doznania zmysłowego oraz odpowiednia reakcja na dany bodziec.
Co powinno nas zaniepokoić?
JEŚLI TWOJE DZIECKO NIE LUBI
obcinania włosów, paznokci
mycia włosów, czesania
smarowania kremem
przytulania lub głaskania
głośnych dźwięków
metek w ubraniu
chodzić na bosaka
zapinania guzików
sznurowania butów
huśtawek i karuzeli
MA TRUDNOŚCI Z
samodzielnym piciem, żuciem i połykaniem
zaśnięciem, z koncentracją uwagi
siedzeniem lub staniem w jednym miejscu
pisaniem, wycinaniem, rysowaniem
ze zrozumieniem poleceń
JEST
niespokojne, płaczliwe
impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie
nadpobudliwe lub bardzo spokojne
niezgrabne, rozdrażnione
MA PROBLEM
z utrzymaniem równowagi i orientacji w przestrzeni
potyka się upada, często ma jakieś siniaki
nie jeździ na rowerze
wpada na meble, ściany i inne dzieci
często myli stronę prawą i lewą
ma słabe wyczucie odległości
nie ma dominacji jednej ręki
LUBI
jeden rodzaj pokarmu
dobrze znane miejsca
zabawy indywidualne
chodzić na palcach
szorstkie lub miękkie ubrania
ekstremalne przeżycia
MA
chorobę lokomocyjną
nadwrażliwość na dźwięki, światło i jaskrawe kolory, słabą lub nadmierną reakcję na ból
Mogą to być objawy zaburzeń Integracji Sensorycznej. Co wtedy zrobić?
Można poczekać aż dziecko wyrośnie.
JEDNAK PODPOWIEM: DZIECKO Z ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ NIE WYRASTA.
Z czasem zaczyna uczyć się kompensacji dysfunkcji, niestety w nieodpowiedni sposób lub przy pomocy nieodpowiednich wzorów. Pierwsze symptomy mogą być zauważalne już w wieku niemowlęcym. Natomiast to w okresie przedszkolnym pojawiają się największe problemy i „niewygodne „zachowania, gdyż wtedy właśnie następuje największy rozwój poznawczy, emocjonalny i motoryczny. Eskalacja zaburzeń integracji sensoryczną następuje w szkole podstawowej gdzie przeradza się to w problemy w zachowaniu, w kontaktach z rówieśnikami oraz/lub w nauce.
Druga droga to szukanie pomocy u specjalisty. Zgłoszenie się do certyfikowanego diagnosty zaburzeń integracji sensorycznej w celu diagnozy SI oraz ustalenia zaleceń i pełnej diety sensorycznej. A następnie rozpoczęcie Terapii Integracji Sensorycznej.