Terapia ręki to nie tylko usprawnianie zdolności manualnych dziecka. Poprzez usprawnianie całego ciała wraz z doskonaleniem precyzyjnych ruchów dłoni, budujemy fundament prawidłowego rozwoju funkcji grafomotorycznych oraz prawidłowego chwytu pisarskiego. W trakcie tej terapii pobudzany jest również zmysł dotyku oraz układy – proprioceptywny (odpowiadający za czucie głębokie oraz za zmysł orientacji ułożenia własnego ciała) oraz przedsionkowy (odpowiadający za właściwą równowagę), które nierozerwalnie związane są z ruchem motorycznym człowieka. Dlatego tak ważna jest prawidłowa postawa ciała, na którą wpływ mają przede wszystkim wzrok, układ czuciowy, proprioceptywny i układ przedsionkowy. Kontrola posturalna jest efektem dojrzewania układu ruchu i ośrodkowego układu nerwowego. Zapewnia ona stabilność pozycji, a to z kolei stanowi bazę dla rozwoju małej motoryki. Prawidłowa postawa ciała wymaga minimalnego wysiłku mięśniowego do jej utrzymania.
dziecko niechętnie podejmuje czynności manualne (malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów),
dziecko ma problemy z nauką czynności samoobsługi (ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików),
dziecko ma problemy z koordynacją obu rąk podczas zabaw manipulacyjnych,
dostarcza sobie dodatkowych doznań proprioceptywnych i domaga się zdecydowanego i mocnego ucisku dłoni np. siada na własnych dłoniach, bardzo mocno zaciska ręce na przedmiotach, uderza rękami w przedmioty o ostrych i wyraźnych fakturach
dziecko wykonuje czynności wymagające dużej precyzji zbyt wolno lub za szybko i niedbale,
szybkość ruchów dziecka nie jest dostosowana do zadania,
nie lubi dotykać nowych i różnorodnych faktur,
dziecko ma wyraźnie obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej,